Pages

Wednesday 3 June 2015

KECANTIKAN WANITA CIPTAAN ALLAH

Wanita juga adalah ciptaan Allah,dan tentu saja wanita cantik.Soalnya,dimanakah letaknya lecantikan sebenar pada seorang wanita? Kalau kita bertanya pada seorang wanita,maka sudah pasti kita akan temui pelbagai jawapan.Ada yang merasakan kecantikan wanita pada wajah,pada bentuk tubuh badan,pada kebijaksanaan atau pada tingkah lakunya.

Dan ada yang menyatakan kecantikan pada wajah pula terdapat pelbagai pandangan.Ada yang mengatakan kecantikan terletak pada hidung,mata,dan sebagainya.Pendek kata,sesetengah orang beranggapan bahawa kecantikan itu sangat relatif sifatnya.Lain orang, lain penilaiannya.Cantik itu relatif atau nisbi sifatnya,dakwa mereka.Benarkah begitu??

Sebagai seorang islam, kita tentulah ada kayu ukur untuk menilai kecantikan.Kita tentunya menilai kecantikan mengikut kayu ukur islam.Dan tentu sahaja kecantikan yang menjadi penilaian islam adalah lebih hakiki dan original.Contohnya,kalaulah kecantikan itu hanya terletak pada wajah,lambat laun,wajah itu akan dimamah usia,kulit akan berkedut dan tentulah wajah tidak cantik lagi.Jadi sudah tentulah,wajah bukanlah ukuran kepada kecantikan yang sejati dan abadi.

Sebagai hamba Allah,kita hendaklah melihat kecantikan selaras dengan penilaian Allah atas keyakinan apa yang dinilai-Nya adalah lebih tepat dan benar.Jika kita menilainya,mungkin salah,tetapi penilaian Allah pasti tepat.Apakah kecantikan yang dimaksudkan itu? Kecantikan yang dimaksudkan ialah kecantikan akhlak atau budi pekerti.Kecantikan ini jika ada pada diri seseorang,maka ia lebih kekal.Inilah kecantikan yang hakiki mengikut penilaian Allah.



0 comments:

Post a Comment

 

Template by Suck My Lolly - Background Image by TotallySevere.com